Přemíra cukru může negativně ovlivnit plodnost

Přemíra cukru může negativně ovlivnit plodnost

Sacharidy nám poskytují energii, vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu. Pokud příliš snížíme příjem sacharidů ve stravě, objeví se únava a špatná nálada. Tělo sacharidy potřebuje, důležité je ale vědět které jsou ty správné.

Zjednodušeně řečeno dělíme sacharidy na jednoduché a složené neboli komplexní.
Jednoduché sacharidy jsou obvykle rafinované, tedy průmyslově zpracované, s nízkým obsahem vitamínů, minerálů a vlákniny. Tento typ sacharidů dodá tělu energii ihned, ale zároveň způsobí rychlý vzestup hladiny cukru v krvi. Jednoduché sacharidy se snáze přeměňují na tukové zásoby.
Mezi zdroje jednoduchých sacharidů patří cukr, sladkosti, výrobky z bílé mouky, bílá rýže, těstoviny, brambory, slazené nápoje a alkohol.

Naproti tomu komplexní sacharidy mají obsah výživných látek zachován, obsahují vlákninu, dodávají tělu energii pozvolna a díky tomu mají schopnost udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, což je spojeno s delším pocitem nasycení a vyrovnanější psychikou.
Zdrojem komplexních sacharidů jsou například celozrnné obiloviny a výrobky z nich, pseudoobiloviny (quinoa, pohanka, amarant..), luštěniny, zelenina apod.

Vyrovnaná hladina cukru přispívá plodnosti

Udržení vyrovnané hladiny cukru v krvi je pro plodnost velmi důležité. Příliš nízká či příliš vysoká hladina cukru v krvi může negativně ovlivňovat hormonální rovnováhu, množství energie a váhu.

Nízká hladina cukru způsobí únavu, nervozitu, podrážděnost, bolesti hlavy a zhorší premenstruační syndrom. Tělo se bude dožadovat cukru a pokud mu bude dodán ve formě jednoduchých sacharidů, rychle se zvedne hladina krevního cukru, vyplaví se hormon inzulín a dojde ke krátkému pocitu nasycení, který je následován dalším rychlým poklesem hladiny cukru a pocitem hladu.
Neustálé zvedání a kolísání hladiny cukru v těle může být provázeno uvolněním stresových hormonů adrenalinu a kortizolu. Nadměrné uvolňování těchto hormonů může mít negativní dopad na pohlavní hormony a na plodnost.

Pokud je hladina krevního cukru neustále vysoká, vede to k vyplavování dalšího inzulinu, zvýšení jeho hladiny v krvi, zvyšování váhy až k inzulinové rezistenci.
Vysoké hodnoty inzulinu nepříznivě působí na vaječníky, ve kterých se zvyšuje produkce mužských pohlavních hormonů, dochází k porušení hormonální rovnováhy a ovulace, případně i k absenci ovulace.

Neustálé uvolňování inzulinu a kortizolu nutí tělo vyčerpávat zásoby vitamínů a minerálů. Nejvíce jsou spotřebovávány vitamíny skupiny B, zejména B6, vitamín E, hořčík a měď.

Přemíra cukru může negativně ovlivnit plodnost i v dalším směru, a to tím, že přispívá ke zrychlenému stárnutí tkání. Viníkem je zde proces zvaný glykace, při kterém dochází k vytváření destruktivních molekul tzv. produktů pokročilé glykace proteinů (advanced glycation end products – AGEs), které ovlivňují stukturální tkáně z kolagenu a elastinu, které se nacházejí i ve vaječnících a způsobují tak jejich rychlejší stárnutí. Tyto molekuly rovněž souvisí se zvýšeným oxidativním stresem a jejich akumulace může negativně ovlivnit úspěšnost implantace vajíčka a vývoj embrya.

Glykemický index

Při výběru zdroje sacharidů je důležité sledovat i tzv. glykemický index. Glykemický index vyjadřuje rychlost, jakou přecházejí jednotlivé sacharidy ze stravy do krve. Čím rychleji dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím má vyšší glykemický index. Nejvyšších hodnot dosahují jednoduché sacharidy, nejnižších sacharidy komplexní.
Hodnoty glykemického indexu nad 70 jsou považovány za vysoké, za nízké pak hodnoty pod 55.
Glykemický index potraviny lze snížit například přidáním citronové štávy nebo vinného octu, nebo přidáním zdravého tuku ( např. olivového oleje ). Vláknina rovněž snižuje glykemický index potraviny. Naopak dlouhá tepelná úprava pokrmu jeho glykemický index zvyšuje.

Sladidla

Naprostá většina sladkostí obsahuje v různých poměrech jednoduché cukry – glukózu, fruktózu a sacharózu.
Vzhledem k tomu, že jednoduché cukry nepřinášejí kromě energie našemu tělu žádnou další hodnotu, je dobré se poohlédnout po jejich zdravějších alternativách.

Cukr

Mezi nejoblíbenější a nejpoužívanější sladidlo patří rafinovaný bílý cukr. Jde o disacharid sacharózu, složený ze stejných dílů glukózy a fruktózy.
Během procesu zpracování je bílý cukr zbaven většiny minerálních látek, vitamínů a vlákniny.

Tmavý přírodní cukr se oproti bílému liší způsobem výroby a obsahem zbytkové melasy, ve které jsou minerální látky, stopové prvky a vitamíny. Čím je přírodní cukr tmavší, tím vyšší podíl melasy a tím pádem i cenných látek a živin obsahuje.
Pozor na cukry, které mají uvedeno v názvu “hnědý”, neznamená to, že se jedná o nerafinovaný cukr. Může jít o bílý cukr dobarvený karamelem nebo řepným sirupem.
Přestože je tmavý přírodní nerafinovaný cukr pro tělo šetrnější a obsahuje určité množství minerálních látek a vitamínů, nelze o něm mluvit jako o zdravé potravině. Jde také o jednoduchý cukr, jehož energetická hodnota se podobá tomu bílému.

Chuť na sladké je přirozená a její uspokojování v přiměřené míře je v pořádku. Je však dobré, hlídat si množství spotřebovaných cukrů a to včetně těch skrytých například v polotovarech, trvanlivém pečivu a dalších potravinách.
Sladkou chuť je nejlepší uspokojovat co nejvíce z přirozených zdrojů, například ovocem, sušeným ovocem a na slazení používat přírodní nerafinovaná sladidla, jako jsou například javorový sirup, sirup z agáve, obilné sirupy, med, třtinová melasa apod.

Sirup z agáve

Jde o zahuštěnou šťávu získanou z kaktusů, které rostou v Jižní Americe. Agáve obsahuje vysoký podíl fruktózy a menší množství glukózy, má i nízký glykemický index. Je sladší než cukr a stačí ho používat menší množství.
Agávový sirup je vysoce koncentrovaným sladidlem. Někteří odborníci poukazují na zdravotní rizika koncentrovaného příjmu fruktózy a doporučují ho používat pouze v nižších dávkách.

Javorový sirup

Pravý javorový sirup je koncentrovaná míza získávaná z tzv. cukerného javoru ze Severní Ameriky. Glykemický index javorového sirupu je asi 54 a navíc obsahuje i určité množství vitamínu B a některých minerálních látek, zejména manganu, železa a vápníku.

Med

Med je tvořen především fruktózou a glukózou. Obsahuje vitamíny, minerální látky, zdraví prospěšné enzymy a aminokyseliny. Nejlepší je takový med, který je nepasterizovaný, tedy zpracovaný za studena, takový med má glykemický index okolo 30, pasterizovaný pak kolem 75.

Obilné slady

Obilné slady obsahují vysoké procento složitých cukrů, dodávají energii postupně a mají nižší glykemický index. Obsahují vitamíny skupiny B a minerální látky, které jsou důležité pro zpracování cukrů v těle.

Melasa

Melasa je sirup, který vzniká jako vedlejší produkt při výrobě třtinového cukru. Obsahuje jen asi 20 procent cukru a navíc asi tři procenta bílkovin. Melasa je bohatá na přírodní minerály, je jedním z nejbohatších rostlinných zdrojů železa, obsahuje vápník, hořčík, draslík, chrom a zinek. Lze ji použít obdobně jako med, velmi se hodí při pečení perníčků nebo sušenek. Její velmi silná chuť však může být pro někoho až nepříjemná.

Stévie

Stévie je trvalka, která obsahuje přirozeně sladce chutnající glykosidy. Má nulovou kalorickou hodnotu. Lze ji použít jako náhradu cukru například do čaje či kávy. Nebo ve formě kapek či prášku použít při pečení a nahradit jí část použitého cukru.

Pozor na umělá sladidla

Dlouhodobé a nadměrné užívání umělých sladidel je pro vyšší obsah chemických látek nevhodné. Existují dokonce studie, které naznačují, že po umělých sladidlech se zvyšuje hmotnost ještě více než při konzumaci běžného cukru.

Zdroje:
Niels H. Lauersen, Colette Bouchez: The New Fertility Diet Guide
Sarah Dobbyn: The Fertility Diet
Zita West: Guide to Fertility and Assisted Conception
Hana Zemanová: Bioabecedář Hanky Zemanové
http://www.margit.cz/cukr-a-zdrave-alternativy/
http://natural-fertility-info.com/top-5-anti-nutrients-that-affect-fertility.html
http://path2parenthood.org/blog/sugar-and-fertility-what-the-heck-do-they-have-in-common/
http://natural-fertility-info.com/sugar-contributes-to-infertility-tips-for-avoiding-sugar-overload-for-the-holidays.html
Foto: http://www.freedigitalphotos.net/, http://photodune.net/

 

 

ZDU3ODA2