Celozrnné obiloviny jako součást prekoncepční přípravy

Celozrnné obiloviny jako součást prekoncepční přípravy

Když se řekne celozrnné obiloviny, většinou se každému vybaví výrobky z celozrnné pšeničné mouky, ale mezi celozrnné obiloviny patří i další druhy jako je třeba oves, ječmen, žito, proso (jáhly), kukuřice, neloupaná rýže, ale i pohanka a quinoa, které sice patří botanicky do jiné skupiny, ale v kuchyni jsou využívány stejně jako obiloviny.

Zrna celozrnných obilovin se skládají z obalu (otrub), klíčku a vnitřní části zrna, tzv. endospermu. Obal zrna obsahuje velké množství vlákniny a minerálních látek jako jsou železo, zinek, fosfor, hořčík a jsou zdrojem vitamínů B2 a B3.
Endosperm je bílý vnitřek zrna, který je složen zejména ze škrobů a bílkovin (zejména lepek). Klíček je zdrojem nenasycených mastných kyselin, kvalitních bílkovin, minerálů (včetně vápníku, hořčíku, fosforu a zinku), vitamínů A, vitamínů skupiny B a vitamínu E, který je významný antioxidant, důležitý pro zdravou kůži i reprodukční systém.

Potraviny vyrobené z rafinovaných obilovin jsou ochuzeny o celou řadu důležitých látek. Bílá mouka je oproti celozrnné ochuzena řádově o 60% vápníku, 76% železa, 85% hořčíku, 78% zinku, 77% vitamínu B1, 80% vitamínu B2 a 86% vitamínu E. Je to proto, že při zpracování obilných zrn dochází k odstranění otrub a klíčků, které obsahují nejvyšší procento důležitých živin. V důsledku toho pak zůstává z obilovin jen vnitřní část – endosperm, který je bohatý na škrob a bílkoviny, ale obsahuje jen malé množství vlákniny, vitamínů a minerálů.

Celozrnné obiloviny mají nízký glykemický index, obsahují polysacharidy (složité cukry), které se uvolňují do krve postupně a přispívají tak k udržení stálé hladiny krevního cukru, která je velice důležitá i pro optimální hormonální rovnováhu.

Celozrnné obiloviny jsou důležitým zdrojem vitamínů skupiny B a vitamínu E, které jsou zásadní pro udržení plodnosti a následně v těhotenství. Jsou také zdrojem vlákniny, která pomáhá k dosažení a udržení zdravé tělesné hmotnosti.

Celozrnné obiloviny obsahují karotenoidy a antioxidanty, které jsou důležité pro ochranu buněk před volnými radikály a mají protizánětlivé účinky.

Je prokázáno, že celozrnné obiloviny snižují riziko různých chronických civilizačních onemocnění.

Quinoa

Quinoa je bezlepková pseudoobilovina. Je výborným zdrojem vápníku a bílkovin, obsahuje rovněž železo, fosfor, hořčík, vitamíny skupiny B a vitamín E. Z minerálů pak draslík a zinek.
Je výjimečná tím, že je zdrojem všech osmi základních aminokyselin.
V tradiční čínské medicíně je quinoa často doporučována pro její blahodárný vliv na ledviny. Podle tradiční čínské medicíny jsou zdravé a silné ledviny základem všech tělesných funkcí a vitality a jsou klíčovým faktorem plodnosti a libida.
Quinoa je velmi snadno a rychle připravená, má lehce oříškovou chuť a je lehce stravitelná.
Může se využít obdobně jako rýže, tedy jako příloha, do rizot či jako zavářka do polévek. Skvěle se dá použít do zeleninových salátů nebo i nasladko s ořechy a medem.

Jáhly

Jáhly vznikají odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa. Jde o bezlepkovou obilovinu, která vyniká obsahem železa, ale i fosforu, hořčíku, manganu a vitamínů skupiny B. Díky vysokému obsahu křemíku jsou vhodnou potravinou pro těhotné ženy, u kterých mohou omezit riziko potratu.
Jsou výživné a přitom lehce stravitelné a působí na organismus zásadotvorně.
Nejčastěji se používají na nejrůznější kaše, nákypy a placky.

Pohanka

Pohanka je bezlepková obilovina, zajímavá zejména obsahem aminokyselin. Celkem pohanka obsahuje osmnáct různých aminokyselin a velké množství polynenasycených mastných kyselin. Z minerálních látek jsou zastoupeny především zinek, měď, selen a hořčík. Z vitamínů pak B1, B2, E a C.
Pohanka patří mezi nejlepší přírodní zdroje rutinu, který podporuje působení vitamínu C a zvyšuje cévní pružnost.
Pohanka je velmi vhodná při silné a dlouhé menstruaci a může přispět k léčbě pohlavních orgánů.
Loupané pohankové kroupy se dají využít při přípravě rizota nebo salátů. Pohanková lámanka je vhodná k přípravě karbanátků či nákypů. Mouka z pohanky je pak skvělá k přípravě palačinek a lívanců.

Špalda

Špalda je prastarý nešlechtěný druh pšenice. Oproti šlechtěné pšenici má špalda vyšší podíl minerálních látek, bílkovin, prospěšných tuků i vlániny. Obsahuje zejména vitamíny skupiny B, minerály hořčík, vápník, železo, zinek a fosfor.
Špalda má lehce ořechovou příchuť a je lehce stravitelná.
V kuchyni má špalda široké využití od polévek, rizot, těstovin, špaldového pečiva až po špaldovou kávu.

Oves

Oves je výživná obilnina s vysokým obsahem kvalitního tuku, hodnotných bílkovin a příznivým složením sacharidů. Obsahuje vitamíny B1 a E a má vysoký obsah hořčíku, železa, fosforu a zinku.
Podle čínské medicíny oves uklidňuje a obnovuje nervový a reprodukční systém.
Oves se nejčastěji používá v podobě ovesných vloček, ať už jako kaše nebo jako zavářka do polévek či pojivo do těsta.

Rýže natural

Rýže natural je přírodní, nebroušená, neleštěná rýže. Oproti bílé rýži není zbavena povrchových vrstev, které obsahují minerály a vitamíny. Obsahuje proto vysoké množství vitamínů B1, B2, B3, B6 a E. Z minerálních látek je zastoupen především mangan, železo, zinek, hořčík a draslík. Rýže natural obsahuje oproti bílé rýži až sedmkrát více vlákniny, třikrát více vitamínu B3, pětkrát více vitamínu B1, desetkrát více vitamínu B6 a zhruba třikrát více železa.
Doba varu rýže natural je o něco delší oproti bílé rýži (kolem třiceti minut) a po uvaření zůstává pevnější na skus.
Některé studie poukazují na zdravotní prospěšnost naturální rýže u žen po menopauze a dokonce na to, že pomáhá chránit před rakovinou prsu. Je velice vhodná při čistících kúrách neboť pomáhá odvádět z těla toxické látky.
Rýže natural se hodí jako příloha, do rizot i do salátů.

Zdroje:
Sarah Dobbyn: The Fertility Diet
Niels H. Lauersen, Collete Bouchez: The New Fertility Diet Guide
Hana Zemanová: Bioabecedář Hanky Zemanové
http://natural-fertility-info.com/whole-grains.html
http://eufic.org/article/cs/nutrition/fibre/rid/celozrnne_obiloviny/
Foto:http://photodune.net/, http://www.freedigitalphotos.net/

 

 

ODA3Y